قوانین ui ux برای طراحان

  • admin
  • نوامبر 24, 2022
  • online at this post : 8

تجربه کاربری و رابط کاربری یک رشته گسترده بوده و هر کسی که طراحی سایت را انجام می دهد باید با قوانین ui ux آشنا باشد. مهم ترین قوانینی را که هر طراح سایت باید آن را به خوبی درک کند در ادامه بررسی شده است.

اثر فون رستوف

نظریه اثر فون رستورف بدین معنی است که افراد به احتمال زیاد فهرستی از موارد مشابه را که شامل یک مورد منحصر به فرد و مجزا می‌شود، بیشتر به خاطر می‌آورند. این اثر، “اثر انزوا” نیز نامیده می شود. استفاده از افکت Von Restorff برای برجسته کردن اطلاعات مهم در میان گروهی از اطلاعات مشابه، یک ابزار بصری حیاتی برای بهبود UX است.اثر فون رستوف

استفاده از این قانون می تواند اهمیت ناشی از غربال کردن چندین قطعه ارتباط بصری را برای یافتن مرتبط ترین جزئیات کاهش دهد. برای خرده ‌فروشان آنلاین و کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک، می‌توان از اثر Von Restorff برای برجسته کردن تخفیف‌ها یا تغییرات قیمت استفاده کرد.

اثر زیگارنیک

اثر زیگارنیک، از قوانین ui ux

اثر زیگارنیک به تمایل انسان برای تمرکز بیشتر روی کارهای ناتمام نسبت به کارهای انجام شده اشاره دارد. تنش روانی ایجاد شده توسط یک حالت ناقص به ما کمک می کند تا هر اطلاعات مرتبطی را که ممکن است برای تکمیل کار به آن نیاز داشته باشیم، به خاطر بیاوریم. برای استفاده از این اثر باید این دو نکته را رعایت کنید:

ارائه پیشرفت مصنوعی به سمت یک هدف کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که کاربران انگیزه بیشتری برای تکمیل آن کار دارند. همچنین به منظور ایجاد انگیزه در کاربران برای تکمیل وظایف، نشانه واضحی از پیشرفت آن ها ارائه دهید.

قانون هیک

 قانون هیک

قانون هیک یکی از مهم ترین قوانین ui ux بوده و بیان می کند که زمان لازم برای تصمیم گیری با تعداد و پیچیدگی انتخاب های موجود افزایش می یابد. هر چه تعداد انتخاب ها بیشتر باشد، زمان بیشتری برای تصمیم گیری صرف می شود.

به عبارت دیگر، بین انتخاب و زمان همبستگی مستقیم وجود دارد. قانون هیک که به نام روانشناسان ویلیام ادموند هیک و ری هیمن نامگذاری شده است، کاربرد زیادی در طراحی تجربه کاربری (UX) دارد.

پارامترهای موجود در قانون هیک شامل زمان واکنش، انتخاب ها و پیچیدگی است. قانون هیک به کاربران کمک می کند فرآیند تصمیم گیری خود را ساده کنند اما در عین حال آن را به طور کامل حذف نکنند. توابع قانون هیک شامل موارد زیر است:

  • هدایت کاربران به کارهای با اولویت بالا
  • کمک به کاربران برای رسیدن به CTA سریعتر
  • نرخ تبدیل بهتر
  • اطمینان از اینکه کاربر در یک صفحه دچار سردرگمی نمی شود

برای اینکه یک سایت موفق داشته باشید یک تیم قوی باید پشتیبانی آن را به عهده بگیرد گروه الیتیست با تجربه ی بالا و چندین ساله در این زمینه به شما کمک می کند تا سایتتان در تمام زمینه ها تقویت شود و به صفحه اول گوگل بیایید و به فروش بالا دست پیدا نمایید.

اثر موقعیت سریالی

 اثر موقعیت سریالی

یکی دیگر از قوانین ui ux، اثر موقعیت سریالی بوده و بدین معنی است که افراد معمولاً موارد ابتدا یا انتهای یک لیست یا دنباله را با دقت بیشتری نسبت به موارد وسط به خاطر می سپارند.

طراحان تجربه کاربری (UX) از اثر موقعیت سریال برای بهبود طرح‌ های خود و ایجاد تجربه‌ ای غنی تر و یکپارچه تر برای کاربران استفاده می‌کنند. این رویکرد به طراحی دیجیتال در وب‌سایت‌ها، برنامه‌ها یا صفحات فرود برندهایی مانند Apple، Nike یا Electronic Arts (EA) وجود دارد.

قانون منطقه مشترک

قانون منطقه مشترک

از قوانین ui ux بوده که در درک عناصر مختلف موثر است. این قانون بیان می کند که اگر عناصری در یک منطقه با یک مرز کاملاً مشخص به اشتراک گذاشته شوند، تمایل دارند در گروه ها مشاهده شوند.

منطقه مشترک یک ساختار واضح ایجاد می کند و به کاربران کمک می کند تا به سرعت و به طور موثر رابطه بین عناصر و بخش ها را درک کنند. افزودن یک حاشیه در اطراف یک عنصر یا گروهی از عناصر یک راه آسان برای ایجاد منطقه مشترک است. این اثر همچنین می تواند با تعریف پس زمینه در پشت یک عنصر یا گروهی از عناصر ایجاد شود.